trenuj w domu

Ćwicz w domu – ale jak?

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, ponieważ tylko dzięki temu organizm może prawidłowo funkcjonować i rozwijać się. Treningi i ćwiczenia mają niezwykle korzystny wpływ na stan zdrowia a dodatkowo również pobudzają mięśnie do rozrostu i przyczyniają się do spalania kalorii, czyli także zbędnej tkanki tłuszczowej dając szansę na wypracowanie sobie nienagannej sylwetki. Wszędzie słychać apele „trenuj w domu”, ale czy to jest rozsądne i bezpieczne rozwiązanie? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania. Ten krótki poradnik pozwoli podjąć słuszną i najlepszą dla siebie decyzję.

trening na otwartym powietrzu  trening pływania

Do ćwiczeń trzeba podchodzić roztropnie

Zanim zaczniemy trening w domu powinniśmy się udać na konsultację ze specjalistą. Powinien to być tak dietetyk, jak i trener. Konieczne jest zbadanie możliwości fizycznych swojego organizmu. Jeśli borykamy się z jakimikolwiek problemami natury zdrowotnej, to trzeba będzie dostosować ćwiczenia tak, aby nie narażać się na dodatkowe niebezpieczeństwo, którym byłoby nagłe pogorszenie się stanu zdrowia w wyniku zbyt intensywnych ćwiczeń. Dopiero kiedy plan treningowy zostanie dokładnie ułożony można zacząć trening w domu. Dziś w dobie Internetu w zasobach sieci można znaleźć mnóstwo profesjonalnych filmów i instrukcji. Wiedząc jakie ćwiczenia możemy wykonywać można znaleźć instruktaż jak wykonać je poprawnie. Błędne wykonywanie ćwiczeń nie tylko mija się z celem z powodu nieskuteczności, ale i stwarza bardzo poważne zagrożenie utraty zdrowia a przecież nie o to chodzi w sporcie i każdy się z tym zgodzi.

Jakie zalety ma domowy trening?

To pytanie pada bardzo często. Odpowiedź na nie jest jednak bardzo prosta. Po pierwsze czujemy się pewniej. Idąc na siłownię nie zawsze dajemy z siebie wszystko. Wokół są ludzie bardziej doświadczeni i zaprawieni w ćwiczeniach, co skutkuje tym, że czujemy się obserwowani i skrępowani. W domu nie boimy się popełniać błędów. Jest jednak pewna wada, która z tego wynika – nie możemy nikogo poprosić o wskazówkę i poradę kiedy nie możemy sobie poradzić z jakimś problemem. Za profesjonalne treningi prowadzone pod czujnym okiem trenera personalnego trzeba zapłacić sporo pieniędzy. Podobnież zresztą za karnet na siłownię. Wizyta w takim miejscu nie może być jednorazowa. Konieczne są długotrwałe i regularne ćwiczenia. Tylko systematyczność może przynieść jakikolwiek efekt. Oczywiście pieniądze i komfort to nie jedyne atuty trenowania we własnym domu. Można ćwiczyć wtedy, kiedy się chce i kiedy ma się na to czas. Wiadomo, że czasem trudno jest się zmobilizować, ale specjaliści twierdzą, że człowiek w ciągu trzech miesięcy wpaja sobie pewne nawyki. Tak więc, jeśli przebrniemy przez te trudne trzy miesiące, to wówczas ćwiczenia nie będą już dla nas żadnym problemem. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? Przede wszystkim na to, że możemy pogodzić obowiązki domowe z aktywnością fizyczną. Nie tracimy czasu ani pieniędzy na dojazd. Niejeden trener personalny współpracuje ze swoimi podopiecznymi również w ich domu, więc może i to byłoby jakieś rozwiązanie jeśli ogarnia nas strach przed samodzielnym ćwiczeniem?

trening siłowy w domu  ćwiczenia w zakresie swojego domu

Aktywność ponad wszystko

Tak jak zostało wspomniane na początku, aktywność fizyczna to nieodłączny element naszego życia. Nie da się funkcjonować tkwiąc w bezruchu. Dawka ruchu daje nam energię i siłę do działania. Dotlenia organizm i wyzwala endorfiny – hormony szczęścia, od których to uzależnieni są sportowcy. Strach jest w tym miejscu złym doradcą. Trudny wbrew pozorom jest tylko pierwszy krok, później wszystko jest już znacznie łatwiejsze niż mogłoby nam się wydawać.

Autor Łukasz Burliński

Trener personalny i fizjoterapeuta. Uczestnik wielu kursów z zakresu fizjoterapii, dietetyki oraz treningu motorycznego. W swojej pracy stawia na holistyczne podejście. Uważa, że pracując z ciałem należy je postrzegać jako integralną całość, gdzie nawet najmniejszy z pozoru element może oddziaływać na inny.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *