terapia trening oddechowy poznań

Oddychanie, a palenie papierosów.

Co ma wspólnego oddychanie z uzależnieniem od palenia papierosów ?

„Żyć pełnią życia, to znaczy oddychać głęboko , poruszać się swobodnie i doznawać wszelkich doznań”

 

Prawidłowe oddychanie powinno angażować zarówno klatkę piersiową jak i brzuch:

Podczas wdechu –> następuje wzdęcie jamy brzusznej,  kurczy się przepona, a mięśnie brzucha ulegają rozluźnieniu, fala przemieszcza się ku górze obejmując klatkę piersiową.

Podczas wydechu –> najpierw opada klatka piersiowa, a dalej reakcja rozprzestrzenia się w kierunku miednicy.

 

Sytuacje stresowe,  brak poczucia bezpieczeństwa, praca trwająca do późna, wiele spraw na „głowie”, pewne cechy charakteru mogą w znaczący sposób przyczyniać się do zaburzeń w sferze oddychania.

Możemy wyróżnić dwa główne typy zaburzeń:

1) Oddychanie ograniczone do klatki piersiowej, w wyniku czego przepona zostaje nieruchoma, a mięśnie klatki piersiowej są stale przykurczone. W tym zaburzeniu klatka piersiowa jest z pozycji wydechowej, jest wąska i zapadnięta. Ten rodzaj oddychania obserwuje się u osobników schizoidalnych.

2) Oddychanie głównie przeponą oraz górnymi częściami brzucha, w związku z czym klatka piersiowa jest nieruchoma i ustawiona w pozycji wdechu. To oddychanie przypisuje się dla jednostek o osobowości  neurotycznej.

Każde z zaburzeń oddychania, powoduje niedostateczną podaż tlenu dla organizmu. Może to skutkować spowolnieniem procesów metabolicznych, brakiem energii i siły, poczuciem rozdrażnienia, osłabienia, ale również ma wpływ na nasz krwioobieg i inne funkcje życiowe, co może w konsekwencji prowadzić do wieli schorzeń.

 

Jaki jest zatem związek między paleniem a oddychaniem ?

Głowa wraz z gardłem tworzy  narzędzie, które wprowadza powietrze do płuc. Jeśli gardło jest usztywnione to proces ssania jest utrudniony, a tym samym oddech staje się płytki.

Powiązanie  między ssaniem, a oddychaniem można zaobserwować podczas palenia papierosa. Przy zaciąganiu , zasysany jest dym w taki sam sposób jakby było zasysane powietrze. Dym wypełnia gardło i płuca doprowadzając do przejściowej satysfakcji  –> płuca  w ten sposób ożywiają się. Pobudzenie ruchów respiracyjnych podczas palenia skutkuje uzależnieniem od tytoniu.

Na samym początku przygody z paleniem dym pobudza akcję oddechową, natomiast po pewnym już czasie proces ten zaczyna działać odwrotnie — > im więcej osobnik zaczyna palić tym mniej oddycha – to ma korelacje ze zjawiskiem, że po porannym przebudzeniu oraz w sytuacji stresowej (gdzie wstrzymywany jest oddech) bez zastanowienia sięga się po papierosa w celu pokonania lęku i niepokoju oraz w celu  „obudzenia” organizmu, bo palenie w tych sytuacjach powoduje uregulowanie oddechu. W ten o to sposób wyrabia się nawyk – jesteś zestresowany –> zapal.

Według mnie hasło powinno inaczej brzmieć: jesteś zestresowany –> wciągnij głęboko powietrze i pozwól wypełnić nim całe ciało.

Dzisiejsze czasy powodują, że większość z nas żyje w „stresie” nie zdając sobie sprawy z tego jak nasze podejście do życia w tym przypadku oddychanie może wpłynąć na nasze zdrowie. Dlatego warto wsłuchać się w nasze ciało i zamiast sięgać po używki nauczmy się odpowiednio oddychać.

 

Jako fizjoterapeutka niezależnie od tego czy pacjent ma problem z barkiem, kolanem czy dokuczają mu inne schorzenia bardzo często terapię zaczynam od poprawy oddechu i unormowaniu napięć wpływających na jakość oddychania.

Autor Paulina Gorwa

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *