Sauna – co i jak ?

trener i codzienna sauna Korzystanie z sauny niesie za sobą wiele korzyści – usprawnia pracę układu immunologicznego, gospodarki hormonalnej, polepsza procesy przemiany materii, spowalnia procesy starzenia się komórek oraz pozwala utrzymać kondycję na wysokim poziomie. Dodatkowo obfite pocenie się w saunie sprzyja eliminacji toksyn, oczyszczaniu skóry oraz tkanki podskórnej. Reasumując osoby, które  regularnie korzystają z kąpieli w saunie mają zdecydowanie większą odporność oraz czują się bardziej zrelaksowane i wypoczęte.

Jednak, aby kąpiel w saunie przyniosła pozytywne skutki, musimy prawidłowo z niej korzystać. W dzisiejszym artykule przedstawiamy najważniejsze zasady korzystania z niej.

 Kto może, a kto nie może ?

Tak –>  choroby reumatyczne, zaburzenia krążenia, częste infekcje

Nie –>  nadciśnienie, choroby serca, problemy hormonalne, choroby układu nerwowego, ciąża

Kiedy?

Najlepiej abyśmy traktowali kąpiel w saunie jako oddzielną jednostkę treningową w ramach regeneracji. Jeśli jednak koniecznie chcemy połączyć to z treningiem, to kąpiel w saunie niech zostanie poprzedzona lekkim i mało wymagającym treningiem.

 Czy można jeść przed pójściem na saunę ?

Jeżeli zjedliśmy duży posiłek, to powinniśmy odczekać 2-3 h. Przed samym wejściem (ok 30 min) możemy jedynie coś przekąsić – banan, baton energetyczny.

Jak się przygotować ?

  • dwa ręczniki – jeden do korzystania z sauny, drugi na czyste ciało po saunie
  • przed skorzystaniem z sauny należy się umyć oraz dokładnie wysuszyć
  • chwile przed wejściem zamoczyć nogi w ciepłej wodzie
  • jeżeli mamy taką możliwość wchodzimy bez stroju kąpielowego

Jak się zachowywać w trakcie pobytu w saunie ?

  • jeżeli jesteś osobą początkującą, połóż się na najniższym poziomie
  • w trakcie pobytu w saunie nie pijemy wody !
  • jeśli myślisz o polewaniu kamieni wodą zrób to dopiero wtedy jak pojawią się pierwsze krople potu na skórze (para na chwile zatrzyma wydzielanie potu i spowoduje że zacznie się on wydzielać jeszcze bardziej)
  • ok 2 minuty przed wyjściem należy przejść z pozycji leżącej do pozycji siedzącej

Co po wyjściu z sauny ?

  • jeżeli mamy taką możliwość wyjdźmy na świeże powietrze
  • jeżeli nie, zacznijmy od zimnego polewania kończyn dolnych i górnych stopniowo przechodząc do polewania zimną wodą całego naszego ciała
  • następnie należy się położyć i odpocząć ok 10 – 15 min przed kolejnym wejściem
  • pomiędzy wejściami uzupełniamy płyny ( najlepsza będzie woda )
  • po całym cyklu powinniśmy wypić sok z pomidorów lub świeżo wyciśniętych pomarańczy

 Jak długie powinny być pobyty w saunie  ?

  • 8-12 min z przerwami trwającymi 10-15 min
  • 2 – 3 wejścia

A co najważniejsze ?

Pamiętajmy, że kąpiel w saunie powinna być dla nas relaksem a nie konkursem kto najdłużej w niej wytrzyma!

 

 

 

 

 

Autor Łukasz Burliński

Trener personalny i fizjoterapeuta. Uczestnik wielu kursów z zakresu fizjoterapii, dietetyki oraz treningu motorycznego. W swojej pracy stawia na holistyczne podejście. Uważa, że pracując z ciałem należy je postrzegać jako integralną całość, gdzie nawet najmniejszy z pozoru element może oddziaływać na inny.

4 thoughts on “Sauna – co i jak ?

  1. Z tekstu wynika, że..korzystanie z sauny usprawnia pracę gospodarki hormonalnej, ale za chwile piszesz,że nie jest wskazana przy problemach hormonalnych..wyczuwam tu niespójność..to jak to jest naprawdę?

    1. Faktycznie, na pierwszy rzut oka możemy mieć wrażenie pewnej niespójności. Chodzi tutaj o to, że w przypadku kiedy nie mamy żadnych zaburzeń pracy gospodarki hormonalnej, sauna może te parametry jeszcze poprawić, usprawnić. Natomiast jeśli mamy problemy hormonalne zdiagnozowane przez lekarza ( np. nadczynność tarczycy ), wtedy wizyta w saunie nie jest wskazana.

        1. W przypadku zespołu policystycznych jajników sauna fińska może być zbyt obciążająca, polecałbym raczej łagodniejsze metody takie jak sauna na podczerwień. W przypadku wątpliwości najlepszym rozwiązaniem byłoby zasięgnięcie opinii lekarza.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *